Temàtica o tipus:
Espai Arquitectònic

Palau Nou de l'Abat

Vimbodi i Poblet | Civil
Palau Nou de l'Abat
Palau Nou de l'Abat
Num. fitxa: 62
Títol: Palau Nou de l'Abat
Propietari: Estatal espanyol
Categoria: Civil
Tipus de construcció: Palau
Estil arquitectònic: Renaixement/barroc/rococó
Qualificació: BCIN
Nucli de població: Monestir de Poblet
Adreça postal: Monestir de Poblet

1Descripció

Palau abacial situat fora del recinte principal del monestir, a la banda de llevant. Obra de pedra (còdols i cal). Té un cos central format per la façana barroca (1776) amb decoració academicista i rococó, formant unitat amb el balcó principal de la primera planta. A l'interior, doble escalinata amb columnes i arcades toscanes utilitzant l'arquitectura obliqua, de gran valor. A llevant s'hi construí una galeria toscana, al darrer renaixement (1591). A l'interior del palau s'hi edificaren columnates toscanes barroques (planta baixa). A la primera planta, restes de la volta de l'oratori. L'edifici segueix l'evolució des del renaixement fins al darrer barroc. Actual arxiu monàstic.

2Ressenya històrica

Edifici promogut inicialment per l'abat Francesc Oliver de Boteller (1583-1598), car la galeria toscana posterior porta la data de 1591. L'abat Tresànchez en féu algun ampliació (darreries del segle XVII), mentre que en temps de l'abadiat de Josep Fibla (1772-1776) es construí la façana, on hi consta la data de 1776, juntament amb l'escut pobletà. L'abat Vàzquez de Varela hi realitzà alguna reforma, car hi invertí diners (1786), no sabem en què. Tanmateix no coneixem el nom dels artistes que hi treballaren, ni cap plànol de les diferents etapes de construcció. Saquejat el 1822 i el 1835, ha restat pràcticament destruït fins als nostres dies. Des del 1982 és en curs de restauració per part de la Generalitat, per tal d'instal·lar-hi l'Arxiu Monàstic de Catalunya.

3Curiositats

Seu actual de l'Arxiu Montserrat Tarradellas.

4Estat de conservació

Bo. Restaurat.

5Bibliografia

-Martinell,C.: Arquitectura i escultura barroques a Catalunya. Monumenta Cataloniae. Barcelona, 1959-1963, Vol.III, pp.71-72.
-Altisent, A.: Història de Poblet. Poblet, 1974, pp.425, 519 i 609.
-Bassegoda i Nonell,J: Història de la Restauració de Poblet. Poblet, 1983, p.316.
-Arxiu fotogràfic de Poblet.
-Arxiu fotogràfic Mas (Barcelona)

Localització