Casa de la Vila
En aquesta pàgina
1Descripció
Edifici amb dues èpoques constructives. La primitiva, que podríem situar en el s. XVll, caracteritzat per una portalada adovellada molt àmplia i un primer pis amb tres finestres. Es una façana molt senzilla, sense cap altre element decoratiu que un escut sobre la portalada. La segona correspon a una reconstrucció que comprèn un rellotge, frontó amb una peça semi-circular i un rètol 'casa de la vila'.
2Ressenya històrica
A finals del segle XV s'unifiquen jurídicament l'Espluga Jussana i l'Espluga Sobirana. Per aquest motiu és lògic que tinguessin un únic edifici del Comú situat a la plaça Major.
Hom creu que l'actual edifici fou bastit o va partir una molt important remodelació l'any 1563, tal com testimonia l'escut de la façana. L'any 1590 Miquel Domingo, propietari del mas Nillet, va autoritzar la universitat espluguina a extreure els carreus i les pedres de la portalada de la fortificació per fer la façana de la Casa de la Vila.
El 1891 es documenten obres al segon pis i la instal·lació del rellotge (previst inicialment al campanar de l'església nova).
3Observacions
- Referència cadastral 1647615CF4814F0001BX
- Inclòs en el Catàleg municipal del POUM amb el codi BIAAH- Ed-6
4Curiositats
La tradició popular afirma que els carreus de pedra utilitzats a la façana procedien del mas de Nillet, una antiga fortificació medieval, que es coneix actualment com mas de l'Agustinet.
5Estat de conservació
Bo.
6Bibliografia
Roca Armengol, Jordi. Història de l'Espluga de Francolí. Vol. IV, pàg. 205-208