Temàtica o tipus:
Espai Arquitectònic

Església de Sant Pere d'Anguera

Sarral | Religiós | 1154
Església de Sant Pere d'Anguera
Església de Sant Pere d'Anguera
Num. fitxa: 60
Título: Església de Sant Pere d'Anguera
Propietari: Particular.
Categoria: Religiós
Tipus de construcció: Església
Estil arquitectònic: Romànic
Qualificació: BCIL
Municipi: Sarral
Nucli de població:
Adreça postal: Església de Sant Pere d'Anguera
Datació: 1154

1Descripció

De l'edifici original només en resta part de l'absis i del mur nord. Tot i així, es possible saber que es tractava d'un edifici d'una sola nau rectangular amb un absis semicircular a l'extrem nord-est. L'interior mesura uns 13 m de llarg i 6,5 d'ample. Els murs, d'un gruix considerable i de molt bona factura, molt problablement sostenien una volta de canó apuntada. Aquesta hipòtesi està recolzada per la presència d'un arc faixó, que divideix la nau en dues parts simètriques i que té uns dos metres de gruix en el pilar, del què es deriven els arcs de descàrregaapuntats adossats als murs laterals, que conformarien una estructura prou robusta per a sostenir la volta. La porta d'accés es situa a la part est de l'església. De finestres sen documenten tres. Dues es troben a l'absis i l'altra al mur nord, sota l'arc de descàrrega. Són d'arc de mig punt, en les dues de l'absis l'arc es monolític i la del mur nord amb dovelles. La situada a la part central de l'absis presenta una sèrie de motius decoratius. A l'arc i els brancals uns petits relleus, a la part interior de l'arc hi ha una motllura còncava i els cantons dels carreus que formen els brancals també estan motllurats i s'hi eralitzaren una sèrie de petits ornaments escultòrics.

2Ressenya històrica

Antiga església parroquial del desaparegut poble d'Anguera. Documentada per primer cop el 1172. L'edifici es bastí entre 1154 i 1172.

3Observacions

Núm. Registre / Catàleg: 11009-I
Identificador 13124

4Curiositats

Constitueix la única resta visible del vilatge de Sant Pere d'Anguera.

5Estat de conservació

Dolent

6Bibliografia

AA.VV. 1995. Catalunya Romànica. Vol. XXI. Enciclopèdia Catalana. Barcelona. Pàgs. 541-543. Fuguet, J. 1989-1990. "L'antic llogarret de Sant Pere d'Anguera". El Baluard. 42 i 43. Sarra. Pàgs. 24-27 i 28-31.

Localització